בין רוג'בה למאבק הגאה

צפייה בתמונה בטוויטר
לוחמות כורדיות בשדה הקרב

מבט לאחור


ב-2014 התפרסמה כתבה על לוחמות כורדיות שנלחמות בדאע"ש ומצליחות למנוע את כניסתם לאזור המגורים שלהן - נשים חזקות ששומרות על מקומן ולא מפחדות לצאת לקרב להגן על עצמן. זה היה באותו תוהו ובוהו שהתחולל מסביב לעליית דאע"ש למודעות העולמית והמעשים שהם עושים.
לא עבר הרבה זמן עד ששמענו על מעשים אלימים של דאע"ש כנגד להטבפא"ק בשטחי הכיבוש שלהם - מאז שכבשו שטחים עצומים בסוריה ובעיראק בקיץ 2014 פרסם ארגון דאע"ש סרטונים וצילומים רבים שבהם נראים אנשיו משליכים להטבפא"ק מהגגות, יורים בהם למוות או סוקלים אותם באבנים.
כשלוש שנים לאחר עליית הלוחמות הכורדיות לדרוש את אשר שלהן ולהגן על עצמן, ארגון המשתף פעולה עם הכורדים הכריז על הקמת "צבא ההתקוממות העליז".

תמונה שפרסמו האחראים להודעה. בעקבות ספקות - פרסמו תמונות נוספות מאותו המעמד (צילום: twitter) (צילום: twitter)
מתוך פרסום הקמת TQILA
The Queer Insurrection and Liberation Army ("צבא ההתקוממות והשחרור העליז") או בקיצור TQILA (טקילה), משתייך לארגון "כוחות הגרילה המהפכניים הבינלאומיים", ארגון אנרכיסטי הנלחם בדאעש יחד עם YPG.
בתמונות שהפיצה היחידה ברשתות החברתיות ושאמינותן אינה ידועה נראו חייליה מחזיקים רובים לצד שלט שעליו נכתב "המתרוממים האלה הורגים פשיסטים" ולצד דגל גאווה וסמל הארגון – רובה קלצ'ניקוב על רקע ורוד.

בשני האירועים האלו עברה בי צמרמורת אדירה - נשים וגברים אשר מדוכאות/ים על ידי החברה, דורשות/ים לחיות בכבוד ולייצר לעצמם.ן סביבה מאפשרת ומקבלת.

שחרור נשים משמעותו שחרור האנושות

בלב המאבק במזרח התיכון, בין סוריה ובין טורקיה, קיימת קבוצת כורדים שדורשים שינוי.
להבדיל מהכורדים של עיראק וממרבית הכורדים בטורקיה ובאירן, תנועת הפועלות הכורדית המזוהה בסוריה עם מפלגת PYD ובטורקיה עם ה-PKK, איננה מבקשת עצמאות מדינית. לאחר שינוי רעיוני שעבר על התנועה בעשור האחרון, קבעו אנשיה כי מוסד המדינה הוא בעצמו צורה של דיכוי, ולכן מדינת לאום כורדית אינה שאיפתם. לפי הצהרות מנהיגיה בטורקיה ובסוריה, התנועה איננה שואפת לעצמאות מדינית אלא לכינון אוטונומיה שתאפשר לה התנהלות עצמאית, דמוקרטית, סוציאליסטית, פמיניסטית, לפי שיטתה הייחודית, המבוססת על תורתו של האנרכיסט היהודי-אמריקאי מארי בוקצ'ין, ועל כך נרחיב בהמשך. 

עבדאללה אג'לאן מחזיק יונה לבנה
מנהיגם הרוחני של הכורדים - עבדאללה אג'לאן החל לקרוא בכלא, אי שלם המוקדם לו שלו הקציבו המדינות האויבות להם, שם החל לקרוא הגות וכך נחשף לכתביו של מארי בוקצ'ין שהשפיע עליו עמוקות. אג'לאן קרא את כל כתביו ובעקבות זאת עבר הפיכה מחשבתית. אג'לאן ביקש סוג חדש של מהפכה: לא מהפכה מרקסיסטית-לאומית שמטרתה מדינה כורדית סוציאליסטית, אלא מהפכה חברתית עמוקה, בה ייווצרו תאים בריאים של חברה שיתופית ומלוכדת
הוא החל לחלום על חברה המבוססת על מבנה פדרטיבי של דמוקרטיה השתתפותית של קהילות שתפניות המונהגות בידי נשים וגברים באופן שווה. להפתעת הכורדים בכל העולם, אג'לאן הכריז כי איננו מבקש עוד עצמאות מדינית. במקום זאת, דרש אג'לאן מאנשיו שיתרגמו את הכתבים של בוקצ'ין לכורדית, וייסדו תנועות נוער ותנועות נשים.

כך שכבר ב-2018 כיהנו שני ראשי ממשלה בחלק מהאזורים, אשר כיהנו יחד לפי העיקרון שהוחל על כל המוסדות ברוג'בה, שאומר כי בראש כל מוסד שלטוני יעמדו שניים – גבר ואישה, ועדיף שיהיו בני לאומים שונים. אז בג'אזירה היו שני ראשי ממשלה: האחד ערבי-סוני והשניה אשורית נוצרית, ושני ראשי פרלמנט: אשורי-נוצרי וכורדית.

סדר חברתי חדש

מתפרה קואופרטיבית בדריק שברוג'בה
האוטונומיה של רוג'בה מבוססת על רשתות דמוקרטיות מקבילות של התאגדויות שונות. הראשונה נקראת "התנועה לחברה דמוקרטית" שהוקמה בשנת 2005 על ידי תנועת הפועלות הכורדית. התנועה בנויה מהתאגדויות דמוקרטיות רבות המעצבות את אורחות חייהן באספות ובבחירות ישירות. היחידה הקטנה ביותר במערכת החברתית השיזורית הזו היא הקהילייה (קומונה בשפתם) – סדר גודל של בין מספר בתים ל-400 משקי בית – כלומר בין רחוב לכפר קטן, שנפגשת פעם או פעמיים בחודש. לכל קהילייה יש "קומונגה" (הלחם המילה "קומונה" ומילה כורדית שמשמעה "מפגש"), המקום בו נפגשים בני הכפר או השכונה, בני משפחות וחמולות שונות, לקבל החלטות על חייהם באופן שוטף. הקהילה נפגשת בין פעם לפעמיים בחודש, למפגשים בהם כל החברים מוזמנים. הקהיליות משתפות משאבים, תהליכי ייצור, מזון ותשתיות. הן לוקחות על עצמן משימות לאומיות בתחום האחזקה, הביטחון ופיתוח התשתיות, לעתים בשיתוף עם מועצת העם והנהגת הנפה והמחוז. פעמים רבות פועלת במקביל לקהילייה מועצת נשים, שמהווה התאגדות של כל הנשים בקהילייה המדוברת, ומתכנסת בתדירות דומה על מנת להעלות על סדר היום נושאים שחשובים לנשים. בדמוקרטיה ההשתתפותית (בניגוד לנציגותית) של האוטונומיה הדמוקרטית, מאחר והמעשה המשותף הוא המרכז, ליחידות הקטנות ביותר יש אוטונומיה וכוח פוליטיים שלא תמיד פחותים מהיחידות הגדולות מהן. חבר קהילייה שיבקש להיבחר לשר מחוזי, גם במידה שהמועצה הנבחרת והאסיפה המחוקקת יאשרו אותו, לא יוכל להתמנות לתפקיד אם הקהילייה שלו לא תאשר זאת.

בכל רמות המנהל, החל מרמת הקומונה, ישנן שמונה ועדות: ועדת הנשים, ועדת השלום, ועדת ההגנה, ועדה כלכלית, ועדה פוליטית, ועדה אידאולוגית, ועדת חופש חברתי וועדת חברה אזרחית. 
לעתים רק מעט מהן פועלות, במיוחד ברמות הנמוכות, אך ברוב הקהיליות ניתן למצוא וועדות שלום והגנה-עצמית. החברות בוועדות מבוססת על רצון חופשי (התנדבות). כל קהילייה מונהגת באופן משותף על ידי גבר ואישה, ומנהלת מפגשים שבועיים. המנהיגים נבחרים בבחירות ישירות.

פת וורד

על פי תורתו של אג'לאן, הנשים הן המעמד המנוצל והמדוכא ביותר בחברה ועל כן שחרור החברה מכבליה הקפיטליסטים יכול להתפתח רק באמצעות שחרור הנשים. הנשים הן המעמד שיביא את המהפכה. במהלך שנות המאבק הכורדי לאוטונומיה דמוקרטית ברוג'בה צמחה תנועת נשים חזקה. תנועה זו פועלת על מנת לחסל את השוביניזם, המיננות והמיזוגיניה בחברה הכורדית. היא עושה זאת על ידי חינוך בלתי פורמאלי, השתתפות נשים בכל תחומי החברה והכלכלה, כולל בצבא, התארגנות נשים, וייצוג פוליטי בכל דרגי קבלת ההחלטות.

שחרור הנשים ושחרור החברה נעשה בין היתר באמצעות חינוך בלתי פורמאלי, אינטר-דיסציפלינרי, שהתוכן המרכזי בו הוא מדעי האישה. חינוך זה מתפתח באקדמיות של רוג'בה ועובר גם בתנועות הנוער, בארגוני הנשים, בצבא ובמשטרה. כל שוטר, לדוגמה, עובר סמינר של שבועיים בנושא זה לפני שהוא מקבל את הזכות לאחוז בנשק.

לוועידת נשים ראשונה מסוגה שנערכה ב-2015 ברוג'בה, הגיעו 220 שליחות של איגודים שונים. היו שם צעירות ומבוגרות, חילוניות ודתיות, כורדיות, אשוריות, יזידיות וערביות. הן נפגשו על מנת לדון בענייניהן ולהכריז כי עליהן הוטל להנהיג את רוג'בה. בין ההחלטות שהתקבלו בוועידה: להקים מרכזי חינוך פמיניסטי, בתי קולנוע, מרכזי טיפול בילדים וספריות לנשים בכל המחוזות והערים.

סרטון הסבר מפורט יותר של הBBC


כך, בעולם שלנו, לא מאוד רחוק מכאן, חיים להןם א.נשים בשותפות, בהכלה ובהבנה שכדי שיהיה לנו טוב - לכולם צריך להיות טוב.

כשנצעד, נצעד גם בעבור גברים אכן כי הם ילדי נשים כולם ועוד יונקים מהן
חיינו לא יהיו רק יזע כל ימות החלד,
הלב כגוף גווע - תנונו פת, אך תנו גם וורד







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ההיסטוריה של הקהילה הגאה בישראל

ההומופוב ששניה אותי